Muistan, tai kuvittelen muistavani, päivän jona vanhempani erosivat. Näin edeltävänä yönä painajaista, jossa minua jahtasi sellainen suihkepullo, jolla sumutetaan kasveja tai suihkutetaan pesuainevettä. Se pullo takertui minuun, ja aina kun pääsin siitä irti, se jatkoi takaa-ajoa. Herätessäni menin keittiöön etsimään vanhempiani. Pöydässä oli vain isäni, joka painoi päänsä käsiinsä ja välillä joi toisella kädellä, tavalla jonka myöhemmin olen oppinut tarkoittavan että isäni on surullinen. Taustalla soi Ismo Alangon "Ekstaasiin". Mutta en enää yhdistä kyseistä kappaletta vanhempieni eroon. Minä jäin isäni hoidokiksi. Yhtenä aamuna äiti oli vain poissa, se on saattanut aiheuttaa traumoja, sillä en usko että näin äitiäni pariin päivään. Nykyään vanhempani ovat hyvissä väleissä, vaikkakin yhä erossa, joskus harvoin toivoin heidän palaavan yhteen tai edes muuttavan samaan kaupunkiin, mutta ei se minua loppujen lopuksi paljoa vaivannut loppulapsuuteni aikana.

Olin Halikossa katkaisuhoidossa. Siitä ei ollut kauheasti apua kun olen vieläkin opioidiriippuvainen. Mutta jännää siellä hoidossa oli... Halikossa tehtiin säästötoimenpiteitä ja siksi päihdeosasto yhdistettiin psykoosiosastoon. Kaikki läsnäolleet kyllä tietävät kuka olen tämän tekstin perusteella kun olin silloin ainoa huumeriippuvainen saapuessani ja myöhemmin meitä narkkareita oli vain kolme parhaimmillaankin, koko kahden viikon hoitojaksoni aikana. Muut olivat kaiketi alkoholisteja ja osastojen yhdistymisen jälkeen psykoosipotilaita, ja ne vasta mielenkiintoisia ihmisiä olivat.

Yksi niistä psykoosipotilaista hoki koko ajan tv:n läheisyydessä: "Laita Harju & Pöntinen, laita harjuetpötinen, m'haluun harjuetpöntistä."
Sitten välillä se suljettiin "tiskaamisen" tai "kahvinkeittämisen" takia koppiin, tai siksi että se meni muiden potilaiden huoneisiin. Yhtenä aamuna se oli meidän  miesten huoneessa ja yritti kiskoa mun farkkuja jalkaansa, joten mä huusin sille, että painu ämmä vittuun. Se lähti ja mä ryntäsin kertomaan hoitajille ja raivosin siitä, mutta ne sanoivat vaan: "Ei ketään voida teljetä koppiin koko päiväksi"
Sitten se taas yritti juoda meidän miesten yhteiset kahvit. Niin kuin miljoona kertaa aiemminkin. Jos se sama ämmä on siellä vieläkin, tulevien katkolle menijöiden olot tulevat olemaan tuskalliset. Ai niin, se ämmä väitti myös koko ajan että joku oli vienyt hänen meikkinsä...